lauantai 21. maaliskuuta 2009

I don't want to live my life again

Perjantai-iltani alkoi rattoisasti Maunulan pieneläinhautausmaalta, kun kävin katsastamassa paikkaa rakkaalle mutta nyt jo niin elottomalle keuhkoapinalleni. Samalla pääsin osallistumaan ns. "almost VeVe only" yötreeniin, jonne sitten ilmestyikin yösuunnistajia kuuden eri seuran vermeissä. Yksityisyydensuojan takia henkilöitä kutsutaan jatkossa seuraavilla tuulesta temmatuilla lempinimillä (suluissa on mainittu reittipiirroksessa käytetty väri): Veve (ei havaintoja), Lynx (musta), IFK Göteborg (valkoinen), Essu (keltainen), Parma (sininen) ja Kyssä (violetti). Reitit eivät ehkä ihan pidä kutiaan sillä ne pohjautuvat yhden miehen hieman hapettuisiin havaintoihin ja arvailuihin. Ohjelmassa oli siis yösuunnistusvetoja, lähdöt pareittain parinkymmenen sekunnin välein, vikassa hiitissä yhteislähtö.

Ekaan vetoon kärjessä starttasivat IFK Göteborg ja aina niin varma Parma. Ykkösvälillä ei ilmeisesti oikein ollut mono syönnillään sillä jo rastilla niskaan hengittivät VeVe ja Lynx. Kärjen alamäki jatkui kakkosvälillä sillä suoremmalla reitinvalinnalla kaksikon kuittasi viimeisen parin Kyssä ja Essu. Mäen päältä Parma peesasi Essua vasemman kautta rastille hieman ennen enemmän oikealta menneitä Kyssää ja IFK Göteborgia. Kolmoselle Parma pelaa itsensä lähes letkan viimeisiksi vaunuiksi yhdessä Kyssän kanssa, Essun porskutus piikissä jatkuu. Nelosvälillä Parma ja IFK Göteborg imevät epätoivoisina horisontissa viilettäviä Essua ja Kyssää onnistuen hieman lähestymään rastinotossa. Neloselta lähtö onnistuu Kyssältä parhaiten suuntautuen heti rastilta oikeaan kiertoon. Tiellä Parman kone keittää ja Kyssä sekä Essu katoavat metsän puolella näkyvistä. Ensin takki raollaan tuurilla rastille ja sitten Parma tekee väärän reitinvalinnan kutoselle keräten samalla ylimääräiset käyrät. Essu ja Kyssä kiertävät mäen ja karkaavat lisää. Kutosella kärkikaksikon perässä leimaavat yhdessä Lynx, Parma ja IFK Göteborg, Veveä ei näy. Pitkä väli vikalle ratkaisee pelin lopullisesti. Oikeaoppisesti oikealta ratkaisevat Kyssä, Essu ja IFK Göteborg. Parma tuhrii rastilta lähdön ja Lynx kuittaa. Kärkikolmikko kannustaa myöhemmin kaivorastia jyrkänteeltä etsiviä Lynxiä ja Parmaa, että melkosia yömiehiä siellä pyörii. Tuloksista ihan vaan kuriositeettinä seurataan vaikka Parmaa, joka tässä vedossa otti pataan sen turhan pitkät about kaksi minuuttia.

Toiseen rykäisyyn kärkipariksi arvottiin IFK Göteborg ja Parma. Reitit erosivat heti ykkösvälillä. Parma luotti tiejuoksuunsa ja lähti vasemmalta, IFK Göteborg taitoniekkaili suoraan polkua. Vielä on ainakin tällä Parman hepulla tiejuoksussa hiomista sillä IFK Göteborg otti leiman ainakin viiden sekunnin karkumatkalla. Kakkoselle vasenkätinen Parma valitsi uudestaan tie/polkukierron ja häviää toiset viisi sekuntia lisää suoraan tarkasti naulaavalle Ruotsinmaan raitapaidalle. Kolmoselle Parmasta tuntuu tiellä, että nyt nasahti kulkemaan ja ero Göteborgiin säilyy. Tunne katoaa pian, kun ensin sillalla toiselta puolelta heittämällä ohi lappaa kulkupäällikkö Kyssä ja toiselta Lynx. Kärkikolmikko metsään painuttaessa on siis IFK Göteborg, Kyssä ja Lynx. Parma taapertaa neljäntenä ihan rastille asti. Nelosvälin alamäessä porukka kasaantuu kunnes reitit eroavat. Lynx ja Parma menevät suorempaan ja Kyssä sekä IFK Göteborg hieman enemmän oikealta. Rastilla kolmen kärki, Kyssä, vähän rastinotossa sossinut Lynx ja puutunut Parma. Viimeisellä välillä mikään ei muutu paitsi Parmaa hapottaa yhä enemmän. Tän vedon tulosseuranta Parman osalta kertoo noin 45 sekunnin tappiota nopeimmalle. Essua odotetaan ihan pikku hetki ja Veveä taas pidempään.

Jos Punkkinen olisi tätä yösuunnistusta kommentoimassa niin sanoisi varmasti, että tässä kolmannen vedon paikkeilla alkavat kestävyysominaisuudet merkitsemään enemmän eivätkä enää pelkät sprintterit heiluta tahtipuikkoa. Eipä tosta spekulaatiosta sen enempää. Kärkipariksi seuloutui tällä kertaa IFK Göteborg ja Parma. Ilmeisesti miehet eivät oikein viihdy samoissa letkoissa sillä taas heti ykkösvälin alkupuolella reitit erosivat. Alkuvälin reitinvalinnat olivat kuitenkin täsmälleen tasavahvat ja sillalla kärkipari kohtasi jälleen. Sovittiin taktiikasta ihan suomeksi, että nyt on varaa pikkasen löysätä kun alku kiskottiin niin kovaa. Rastille ylämäkihangen Parma porskuttaa vähän vikkelämmin ja ottaa ensimmäistä kertaa tässä treenissä leiman piikkipaikalla. Parman lento kärjessä jatkuu seuraavan alamäkivälin, IFK Göteborg tiukassa tuntumassa ja taisivat muutkin lähestyä, villi veikkaus vain. Vikalle Parma ottaa pysähdyksen ja IFK Göteborg sekä takaa kovaa tullut Essu melkein kuittaavat missaten kuitenkin kreppinauhan viime tipassa. Parmalle patakkiin tässä vedossa siis se parikymmentä sekuntia nopeimmalle tai ties vaikka enemmänkin sillä Kyssä ja Lynx olivat maalissa myös tosi pian. Vevellä ei oikein tänään tainnut kulkea sillä taas veturipaitaa venattiin. On se kumma, kun painokin on tuolla sankarilla pudonnut lähes kymmenen kiloa syksystä.

Ennen vikaa vetoa pyyhkeen kehään heittää Lynx, on kuulemma jotain muuta menoa ja miksei perjantaina tohon aikaan olisi. Jäljelle jääneet viisi urhoollista kyyristyivät telineisiin ennen yhteislähtöä viimeiseen tuliseen koitokseen. Lähtömerkin jälkeen kärkeen ampaisevat armotonta vauhtia Kyssä ja IFK Göteborg, Parma kitkuttaa Essun peesissä jääden kuitenkin koko ajan lisää. Pikku hiljaa IFK Göteborgin meno hiipuu mutta Kyssä ja Essu ovat lyönnissä. Parma tyytyy peesaamaan kartta rullalla. Kolmoselta lähdössä Parma ohittaa IFK Göteborgin, joka keskeyttää sitten neloselle. Vitoselle mennessä kovavauhtinen kärkikaksikko on Parmaa vajaa sata metriä edellä mutta selät katoavat näköpiiristä metsään mennessä. Parma sorvaa rinteessä takki auki peukut pystyssä, että osuisi treenin vaikeimmalle rastille tuurilla. Kartta roikkuu viittana perässä. Minsan koukkuhan siitä seurasi Parmalle. Essu pummaa rastia enemmän ja tuleva kevään komeetta Kyssä karkaa tylyn enteellisesti vaikka lunta on vielä maassa. Loppuradan Parma nielee pettymystään yrittäen pelastaa mitä pelastettavissa on ja Essun lyödessä lekkeriksi pokkaa kuitenkin vikasta vedosta toisen sijan puolitoista minuuttia Kyssää perässä.

Summa summarum, Parma boyn kunto on nyt testattu, noin 5 min takkiin 50 minuutin yösuunnistuksessa verrattuna tulevan kevään 2009 kansalliseen kärkeen, esim. Raseborg 5.4. Tuu sinne niin, selviää kuka kätkeytyi lempinimen Kyssä taakse. Ja jos tässä vielä mainostan, niin OK Raseborg järjestää tänä vuonna myös SM-yön, kuten kaikki tätä lukevat tietysti tiesivätkin. Sekin voi olla dyynikisa.

5 kommenttia:

  1. SM-yön maasto on kyl aika erilaista kuin kevätkansallisissa 5.4 ...

    VastaaPoista
  2. Oot sä ainakin hiihtoa ehtinyt seuraamaan tv:stä kun Punkkisen teesit alkaa olla hallussa...

    VastaaPoista
  3. Voisitko Anonyymi hieman valottaa minkälaista maastoa smyössä on tarjolla? Mä toivoisin pehmeää pohjaa, peitteisyyttä ja avokallioita.

    VastaaPoista
  4. Kyllä maaston pitäisi sulle sopia. Paikoin saattaa olla myös hidasta pohjaa ja korkeuserojakin. Kaiken kaikkiaan ihan monipuolista. Ja vaativaa.

    VastaaPoista
  5. Kuulostaa hyvältä. Ens kesänä tuleekin sitten vietettyä aikaa myös Hankoniemellä eikä pelkästään Askolassa.

    VastaaPoista